Ny spis

Några veckor innan jul upptäckte jag att värmeelementen i ugnen hade sjunkit lite väl lång ner.

Normalt ska de ju ligga som en slinga längst upp i ugnen inte hänga ner så de lägger sig i formen med maten eller baket 😉

Gammal spis, men fungerande plattor och en ugn som visserligen fungerat men med ålderkrämpor.

Men när man bor i hyreslägenhet byter ju inte hyresvärden direkt ut köksutrustning (eller reparationer) om det inte verkligen behövs.

Nu kände jag att det var dags att göra en felanmälan dock. Den 19:e dec fick jag tid för  ‘besiktning’ av felet jag anmält. Som sagt spisen var utdömd, några reservdelar lär knappast finnas och skulle säkert kosta mer för hyresbolaget. Så det skickades en rekvisition på en ny spis.

Jag räknade med att få den nya spisen efter nyår, med jul och helgdagarna framöver. Men jag hade tur!  Två dagar efter besöket ringde Köksmontage och frågade om de kunde komma nästa dag, 22 dec!  

Då vart det att dra ut den gamla spisen, göra rent ordentligt bakom. Det ser aldrig speciellt trevligt ut där bakom 😉

Visst är det bökigt men med hjälp av lite enkla verktyg, fogborste och elektrisk (batteridriven) rengöringsborste båda från Clas Ohlson

samt sprayrengöringen Naturally Powerful från Cillit Bang så lyckades jag få det riktigt rent =)

Så det blev trots allt en hemlagad Jansson på julafton =)

Lämna gärna en kommentar =)

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.